HOLLENBURG post Maria Rain - 9161 - KarinthiŽ, het kasteel met wapensteen van Sigismund Georg von Dietrichstein, naar kaart Oostenrijk, naar stedenlijst Oostenrijk.

    
Het kasteel wordt in 1142 voor het eerst vermeld als 'Hollenburch'.
In 1514 verkocht keizer Maximi
liaan I het bouwwerk aan de humanist Sigismund von Dietrichstein. In de 16de en de 17de eeuw werden veranderingen aangebracht. Het kasteel is stilistisch te plaatsen tussen middeleeuwse utiliteitsbouw, sober front, onregelmatige raamindeling, 14de-15de eeuw, en moderner representatiearchitectuur: het ribgewelf in de zaal aan de zuidwestzijde, de renaissanceramen in het zuidelijk gedeelte en vooral het fraaie voorplein met dubbele arcaden. Op het voorplein drie ingemetselde Romeinse grafstenen, 2de eeuw n.C., en een grote wapensteen van Sigismund Georg von Dietrichstein.
De kapel bevat een frescocyclus uit de late 14de eeuw.  

Irschen 9773 - KarinthiŽ
Parochiekerk Sr.-Dionys Marty.
Deze tweebeukige, romaansgotische kerk heeft boven het schip een stergewelf uit de late 14de eeuw. Het met een kruisribgewelf overkluisde koor is door gordelbogen gescheiden van de halfronde apsis. De ramen stammen uit de gotiek. In 1940 werden aan de noordwand van het koor fresco's uit het hoogtij der gotiek blootgelegd
, figuren van heiligen, Kroning van Maria, de gepersonifieerde kardinale deugden, met leeuwen aan de voeten. In de
apsis een prachtig laatgotisch vleugelaltaar.

Keutschach 9074 - KarinthiŽ
Kasteel

Het barokke kasteel met schilddak
, 17de eeuw, was eerst in het bezit van de Heren van Keutschach, en van 1659 tot 1926 in dat van de graven Orsini-Rosenberg.
Parochiekerk St.-Georg und St.-Bartholom
šus
Deze in de kern romaanse, drieschepige pijlerbasilica wordt in 1242 voor het eerst vermeld. Romaanse oosttoren. Aansluitend daaraan het polygone koor met kruis ribgewelf. Pas in de 18de eeuw werd het vlakke plafond van het schip vervangen door een kruisgewelf. Het stucwerk in het koor is mogelijkerwijs van K. Pittner. Hoogaltaar en zijaltaren
, 1730,
stammen uit de barokperiode. Belangrijk zijn de vroegromaanse stenen met ingegrifie tekeningen aan de zuidelijke buitenmuur.

Bad Kleinkirchheim 9546 - KarinthiŽ
Bedevaartkerk St.-Katharina i. Bade

Deze  laatgotische
kerk met netgewelf werd gebouwd boven een door een tongewelf overkluisde grot. Dit heeft een interessante, symbolische betekenis: grot en water symboliseren deze wereld, vensters en gewelven verwijzen naar het licht en het hiernamaals. Deze architectonische transcendentie wordt herhaald in de ornamentatie van de westelijke zangerstribune. De groteske, half figuratief, half abstract van vorm, verzinnebeeldt eveneens de overgang tussen hemel en aarde. Interessant is het vleugelaltaar in het interieur, waarin  laatgotische gedeelten en renaissancegedeelten uit 1573, ondanks historische en stilistische tegenstellingen, tot ťťn geheel zijn versmolten.
Parochiekerk St.-Ulri
ch
Deze eenvoudige barokke kerk werd opgetrokken op de restanten van een  romaansgotische
kerk. De St.-Ulrich heeft een tongewelf en muurpijlers. Ook het hoogaltaar, de zijaltaren en de decoratie van de kansel stammen uit de 18de eeuw. Jonas Ranter maakte de monumentale schildering De Slag op het Lechfeld, 1928, herinnerend aan de Slag bij Augsburg, waar keizer Otto I in 955 de Hongaren een verpletterende nederlaag toebracht.  

Laas post KŲtschach 9640 - KarinthiŽ
 Filialkirche hl. Andreas. Deze middelgrote,  laatgotische
kerk, gebouwd tussen 1510 en 1535, let op de eigenzinnige vorm van de steunberen. Het schip met vier traveeŽn komt uit op een koor met drie traveeŽn, dat nauwelijks lager en smaller is. Aan de buitenzijde van de zuidmuur zijn restanten van een fresco met de heilige Christoffel. In het interieur valt vooral het kunstige patroon der gewelfribben op. De gewelfsleutels, anders het symbool voor Jezus Christus, dragen hier de wapens van wereldlijke heren. De wand van de sacristie, rechts naast het portaal, toont een fresco waarop de bouwmeester staat afgebeeld. Ter weerszijden van het barokke hoogaltaar staan op consoles kopieŽn van twee laatgotische schrijnwachters, de originelen zijn in het Landesmuseum te Innsbruck. Voorgesteld zijn St.-Joris en St.-Florian, die de tweevoudige taak van het ridderschap, verdediging van het geloof en de bescherming van de bevolking, belichamen. Laatgotisch houtsnijwerk bevindt zich in het koor, beeld van de Verlosser en van St.-Andreas, en aan de zuidelijke wand, crucifix. Tegenover de sacristie een groot geschilderd stichters portret uit ca. 1537.

Launsdorf 9314 - KarinthiŽ
Parochiekerk Mariš Himmelfahr
t
Deze romaanse kerk met oosttoren wordt in 1303 voor het eerst vermeld. Tijdens de late
-gotiek werden een kruisgewelf en andere uitbreidingen aangebracht. De voorhal aan de west zijde heeft een interessant cassetten plafond. Aan de buitenmuur van het koor een middeleeuwse 'duivelssteen'. In het interieur zijn, behalve een paar laatgotische fresco's en twee barokke zijaltaren, vooral bezienswaardig de drie laatgotische houten sculpturen op het hoogaltaar: Maria mei Kind tussen de heiligen Catharina en Barbara.

LavamŁnd 9473 -
KarinthiŽ
Parochiekerk Mariae Himmelfahrt:
in 1193 voor het eerst vermeld. Het huidige bouwwerk stamt uit de 14de en de 15de eeuw. Het driebeukige schip met drie traveeŽn mondt uit in een smal, veelhoekig koor. In het middenschip een netgewelf, in koor en zijschepen een kruisribgewelf. Kansel en altaren zijn barok, de madonnasculptuur op het hoogaltaar is laatgotisch.
Marktkirche Johannes der Tšufer
, de Doper:
laat-barok, streng symmetrisch gebouw, met barokke aankleding.


 
** Uw accommodatie in geheel Oostenrijk kunt U goed boeken via Hotels/Appartementen/Oostenrijk     
 ** Via Hotels/Appartementen/Wereldwijd kunt u goed zoeken naar een accommodatie in 110 landen.
 ** Algemene info over Oostenrijk