DEELSTAAT NOORDRIJN-WESTFALEN, historische hoogtepunten in een moderne omgeving.
Naar
kaart met de 16 deelstaten. Naar Steden - en Regiolijst van Duitsland. Naar uw accommodatie!

Aken / Aachen Bad Berleburg
Bad Driburg Bad Laasphe
Bad Münstereifel Bad Salzuflen
Bonn Brilon
Detmold Dillenburg
Dortmund Duisburg
Düsseldorf Essen
Gelsenkirchen Horn-Bad Meinberg
Keulen/Köln Keulen / Romaanse kerken
Kevelaer Lemgo
Lippe Münster
Netphen Neuss
Paderborn Ratingen
Remscheid Siegen
Soest Tecklenburg
Winterberg Xanten
Westfaalse molen route Vakantie regio's
Sauerland De Rothaarsteig
Münsterland De Rheinsteig, Wandelrouten
Teutoburger-Woud Paderborner-Land
Fietsen langs de
Wezer, Fulda en Werra
De Rijn met z'n zijrivieren
Donau en zijrivieren Neder-Rijn
De Eifel Bergische Land
Regio Lippe Meesterwerken van barokke tuinarchitectuur
RUHR-METROPOOL  
Duisburg Mülheim an der Ruhr
Hagen Dortmund airport
Ennepe-Ruhr Bergische land 2
Route industriecultuuur Kaart van de route
Ruhrgebied Fietsen in Duitsland
Hermannsdenkmal  

** Uw accommodatie   
in Noordrijn-Westfalen kunt U goed boeken via
Hotels/Appart./North-Rhine-Westphalia. Er zijn 1566 hotels/appartementen online boekbaar. Laagste prijsgarantie! Makkelijk reserveren. Geen kosten. Let ook op de beoordelingen door gasten die de hotels bezochten! U kunt de hotels via Google Earth bekijken! Op basis van de beoordelingen van gasten zijn de populairste hotels in veel steden per thema gerangschikt.
**Booking is meer dan alleen hotels: zie eens ”Alle accommodatietypes”!

    

Noordrijn- Westfalen,  
NRW, steden en dorpenDe deelstaat Noordrijn­land-Westfalen heeft veel gezichten. 
Niet alleen grote steden, kolen ­en staalindustrie bepalen het beeld. Juist in de kleine- en middelgrote steden in het landelijke gebied en aan de rand van metropolen, zijn een groot aantal historische stads- en dorpskernen - gelegen in een prachtig landschap - behouden gebleven. De steden en dorpen hebben hun belangrijke culturele erfenis altijd gekoesterd en goed onderhouden. In het reeds in 1987 opgerichte Interessenverband Arbeitsge
meinschaft Historische Stadt- und Ortskerne in NRW zijn nieuwe ideeën verder ontwikkeld. Er zijn ervaringen uitgewisseld en de specifieke problemen, waarmee deze oude steden en dorpen te maken hebben, zijn uitvoerig aan de orde geweest. Bij dit samenwerkingsverband hebben zich inmiddels 37 steden en 19 dorpen uit heel Noordrijn­Westfalen aangesloten.

Door de bijzondere betrok
kenheid van de bevolking in deze oude steden 
en door de financiële- en ideële ondersteuning door de deelstaat NRW, is de tijd in de historische stads- en dorpscentra niet stil blijven staan. Hiervan getuigen ondermeer musea, culturele instellingen, modern wonen in oude patriciërshuizen met liefde
vol vakwerk en zorgvuldig en harmonieus toegevoegde nieuwbouw in deze historische ambiance. Een afwisselende gastronomie heeft een aangename uitstraling en werkt zeer uitnodigend.
De reisgids" Schönes NRW" geeft een uitgebreid over
zicht van de veelzijdigheid en de specifieke, unieke kenmerken van oude steegjes en pleinen, de groene gebieden en de ruïnes.
Historische stads- en dorpscentra in NRW
"Schönes NHW"
Reiseführer zu den historischen Stadt- und Ortskernen in Nordrhein-Westfalen: uitgegeven door Klartext Verlag: ISBN: 3-8986 7 -673-8

Bezoek de historische stads- en dorpscentra  

Noordrijnland-Westfalen is meer dan kolen en staal, Rijn en Ruhr. Vaak ver verwijderd van de grote centra en gebruikelijke toeristische routes, liggen hier veelal kleine stadjes die hun bijzondere charme rondom hun monumen
ten en historische straatjes en pleinen in het centrum nog goed behouden hebben. Ook hebben zij hun historisch erfgoed heel goed onderhouden en waar nodig gerestaureerd. Bezoek en beleef het unieke van elk van deze historische centra van 37 stads- en 17 dorpskernen in NRW. U bent van harte welkom!

Kaart Noordrijn-WestfalenRuhrgebied, industrieel centrum van Europa  
Het Ruhrgebied, het belangrijkste industriegebied van Europa, ontleent zijn naam aan een riviertje, waaromheen de steenkoolwinning in de 19de eeuw is begonnen. Noordwaarts strekt het zich uit tot het dal van de Lippe. Aan het begin van de 19de eeuw was het nog een volkomen agrarisch gebied, dat doorsneden werd door een belangrijke doorgangsweg, de Hellweg. In detail kan men vier eenheden onderscheiden, die zich evenwijdig van west naar oost en van zuid naar noord uitstrekken: het dal van de Ruhr; het gebied van de Hellweg; de streek van de Lippe; het gebied van Moers, op de linkeroever van de Rijn, dat enigszins buiten het geheel valt. Deze opsomming geeft tegelijkertijd de richting van de ontwikkeling weer. De steenkool komt in het zuiden aan de oppervlakte en duikt noordwaarts naar de diepte. De voorraden zijn enorm: meer dan 60 miljard ton. De ijzer- en staalindustrie berust op de steenkool.




Vanaf het eind van de 19de eeuw 

veranderde het Ruhrgebied in een gigantische werkplaats. De problemen van de industriële en stedelijke ontwikkeling brachten in 1920 de stichting van het Siedlungsverband Ruhrkohlenbezirk (SVR, gevestigd in Essen) met zich mee. Het gebied beslaat een oppervlakte van 4432 km2 - ongeveer net zo groot als de provincie Noord-Holland - en wordt bevolkt door circa 5,5 miljoen mensen. Het bevolkingsaantal loopt terug als gevolg van de crisis (zowel in de mijnbouw als in de ijzer- en staalindustrie). Het SVR werd in 1979 omgezet in het Kommunalverband Ruhrgebiet, een publiekrechtelijk orgaan, bestaande uit de steden Bochum, Bottrop, Dortmund, Duisburg, Essen, Gelsenkirchen, Hagen, Hamm, Heme, Mülheim, Oberhausen en de gemeenten Ennepe-Ruhrkreis, Recklinghausen, Unna en Wesel. De vier grote steden (Duisburg, Essen, Bochum en Dortmund) worden als regionale metropolen beschouwd. In zuid-noordrichting zijn er groene gebieden aangelegd tussen deze metropolen, met daarin ook recreatieterreinen en waterpartijen. Het is niet altijd gemakkelijk te weten in welke stad men zich bevindt, want het Ruhrgebied is in feite één grote metropool, die door zijn omvang en bevolking uniek is in de wereld. Het actieve deel van de bevolking is voor slechts 0,6% werkzaam in de landbouw, terwijl 52,4% zijn werk vindt in de industrie en 47% in de tertiaire of dienstverlenende sector. Door de sterk verminderde vraag naar steenkool vanaf de jaren zestig en de crisis in de staalindustrie in de jaren zeventig gingen veel arbeidsplaatsen verloren, wat maar zeer gedeeltelijk door nieuwe industrieën, zoals de petrochemische industrie, werd gecompenseerd. De structurele veranderingen in de economie van het Ruhrgebied in de afgelopen jaren zijn dan ook enorm.

Op transportgebied zijn krachttoeren verricht 
Kanalen verbinden de Ruhr met de Rijn en de spoorwegen zorgen zowel voor lokale als voor intercityverbindingen. Het zeer dichte snelwegennet maken een grote mobiliteit mogelijk. Duisburg, Essen, Bochum en Dortmund beschikken over onderling verbonden metronetten.
De culturele ontwikkeling wordt door de gemeenten bevorderd: er zijn theaters in 12 steden en verder telt de streek 14 vaste orkesten en 104 musea, waarvan sommige wereldberoemd zijn. Hoewel er in 1960 nog geen enkele universiteit in het Ruhrgebied was, waren er in 1987 vijf (Duisburg, Essen, Bochum, Dortmund en Hagen) gevestigd. 
  
Nordrhein-Westfalen Tourismus e.V.
Worringer Str. 22  -  50668 Köln
e-mail
info@nrw-tourismus.de  internet  www.nrw-tourismus.de

  ** Uw accommodatie in geheel Duitsland  kunt U goed boeken via Hotels/Booking/Duitsland.
  
** Booking is meer dan alleen hotels: zie eens ”Alle accommodatietypes”
  ** Hoe maak ik een
printversie van de pagina"?
  ** Door
tekengrootte  te wijzigen kunt u de leesbaarheid van de tekst sterk verbeteren. 
  ** Voor
algemene info over Duitsland, zie aldaar.
  ** Naar
Toeristenbureaus Duitsland